Wednesday 22 August 2012

Lyxiga mudcake brownies

Här kommer bloggens första recept! 

Två kvällar sen passade jag på att baka något litet extra åt mina pojkar. (43år, 6år och 3år gamla) Våra små flickor(1år 6mån och 1år 4mån) måste tyvärr denna gång bli utan. Eftersom jag bakade sent på kvällen, så blev det inte så invecklat, dock ville jag göra något litet grann smaskigare den här gången. Mommo och moffa fick också komma på kaffe för att smaka på resultatet. Jag har använt mig av ett ganska basic kladdkakrecept, med bara några små förändringar. 




Mudcake brownies:

6 stora ägg (rumsvarma)
3dl socker
3dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1,5tsk bakpulver
250g mörk choklad (själv använder jag Fazers)
250g smör
0,5dl pecan nötter
0,5dl honungsrostade cashew och jordnötter

Värm ugnen till 200grader. Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull på låg värme, alternativt i vattenbad. Ställ åt sidan till en stund. Vispa äggen och socker riktigt poröst. Fortsätt vispa på låg hastighet och blanda ner choklad/smör blandningen. Blanda samman vetemjöl och bakpulver. Krossa nötterna i litet mindre bitar och släng med i mjölblandningen. Försiktigt med en slickepott rör ner mjölnötmixen i smeten, så att mjölet just och just går samman. 
Häll smeten i en ugnsform fodrad med bakplåtspapper(jag hade en avlång form ca. 23x32cm). Lika väl kan man använda sig av en vanlig rund kakform.
Grädda på mellersta falsen av ugnen ca 20min. Låt kakan svalna ordentligt och ställ den sedan i kylen i några timmar eller övernatten. 
Dekorera enligt egen smak och skär i små bitar. Kakan är rätt kladdig och så ska den vara, fastän den stått i kallt. 


 

1 comment: