Saturday 25 August 2012

Fyllig vaniljostkaka - Rich and creamy vanilla cheesecake

Jag ville baka en ostkaka, som skulle vara ganska klassisk enligt min åsikt...dvs philadelphia ost, äkta vanilj och lite citron. Tio är sedan, när jag lagade ostkaka relativt ofta, brukade jag alltid baka en sk. New York cheesecake, som man gräddar i ugnen. Den här gången blev det en litet lättare version (där jag bytte ut äggen mot gelatin)...dock ändå fyllig. Jag fick fria händer och det var svårt att välja hurdan kaka att baka..det finns ju så många olika goda ostkaks recept. Men trots allt kom jag till slutsatsen att laga en kaka som kan beskrivas med orden "More-is-More" det finns så mycket av det goda i den här kakan!:)
Receptet till kakan är mitt (en mix av diverse olika som jag bakat i alla dessa år), men dekorations idén fick jag från Toves baka baka liten kaka blogg.  
Den här typen kallas Cookies n' cream...som också är en super populär smak i glass form.:)


Receptet kommer här:

200gr Lu - bastogne kex  (eller digestives)
75gr smör
600gr Philadelphia creamcheese (inte light)
2,5dl vispgrädde
1dl florsocker
0,5dl citronsaft  (mera om man vill)
1 ekologisk vaniljstång
8st gelatin blad (skulle nog bara behövt 6st den här ggn)
0,5dl kokande vatten (att lösa upp gelatinbladen)

Börja med att blötlägga gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Krossa sedan kexen i en påse eller i en mixer om det finns en till hands. Smält smöret och blanda med de krossade kexen. Tryck smulröran jämnt i en 24cm rund kakform med löstagbart botten. Sätt i kylskåpet tillsvidare.
Skär vaniljstången itu på längden och skrapa ur själva vaniljpripplorna. (spara stången för att t.ex. göra eget vaniljsocker) blanda osten, sockret, vaniljen och citronsaften i en skål och vispa med en elvisp för att smeten skall bli smidigare.
I en skild skål, vispa den kalla vispgrädden fluffig.
Koka upp vattnet och krama ur de mjuka gelatinen och lägg i det heta vattnet. Låt svalna en aning och häll sedan gelatinet i en tunn stråle in i smeten, rör om hela tiden medan gelatinet blandas i. Till sist, rör försiktigt ner vispgrädden i smeten och se till att den blandats ordentligt tillsammans. Häll smeten i formen på kexbottnet och kyl minst 5h, helst över natten. Dekorera kakan allra sist (nästa dag) till eget tycke.


Sådan blev min version den här gången!

Det här är en kaka, som jag absolut tycker att man ska avnjuta i gott sällskap, med vänner och familj! 



No comments:

Post a Comment