Wednesday 29 August 2012

Bebé bakelser - Bebé tarts

Idag fick vi extra trevligt sällskap, i form av en liten bebé. Nu menar jag främst min kusin som hämtade sin nya flick bebis hem till oss på besök, men även de egentliga bebé bakelserna som jag bakade för första gången, enkom för dagens gäster. Det bästa är att få tillbringa en dag med familj och jag tycker att de här små kakorna var perfekta och söta till kaffestunden!
Ursprungliga receptet, som jag lite modifierat, hittade jag här.  


Sött och ljusrött!
Bebeér (ca 35st)

botten:

200gr smör
1dl     socker
2        ägg
4dl     vetemjöl

fyllnad:

2dl    grädde
1dl    socker
2,5msk potatismjöl
2        ägg
3tsk   vaniljsocker
150gr smör  (rumsvarmt)

glasyr:

5dl      florsocker
2,5msk vatten
livsmedel färg (traditionellt ljusrött, pink)

Börja med att vispa det rumsvarma smöret tillsammans med sockret. Tillsätt ett ägg i taget tills smeten är porös. Rör ned vetemjölet antingen med en slickepott, eller om du använt en mixer så kan du blanda i mjölet och fortsätta röra om tills degen formats till en boll. Slå in degbollen i plastfolie och lägg i kylskåpet i minst 30min. Värm ugnen till 175grader och börja med att ta en liten boll av degen och tryck ut den i kakformen. Upprepa tills alla formar är fyllda. Pricka hål i bottnen med en gaffel och grädda i ca 12-15 minuter. (Degen räcker till 35st, men jag hade bara 25st formar, så det blev deg över.)
Jag använde mig av sandkaks formar, som är av metall, så jag var tvungen att smörja formarna och bröa dem tunt med vetemjöl. Om man vill kan man använda sig av engångs formar, ifall man int vill satsa på dem ovan nämnda.
Fortsätt med att blanda ihop grädden, sockret, potatismjölen och äggen i en kastrull. Koka upp krämen och ta den genast av värmen när den tjocknat. Låt krämen svalna helt och hållet. Vispa sedan ner de mjuka smörkuberna och vaniljsockret om vart annat tills fyllningen är en fin vit färg och ganska fast.

Gräddade skal och färdig bebé fyllning.
   
Fyll de gräddade bottnen med en rejäl tesked av färdig smet och lägg bebéerna i kylen och vila. (även av smeten blev det överlopps, då jag bara hade bakat 25st) Laga glasyren till näst. Var försiktig med vattnet, glasyren får inte bli för lös. Hellre lite tjockare. Jag använde mig av Wiltons pink terracotta pasta färg för att få ljusröd glasyr. Nästa gång tänker jag nog göra någon annan, kanske lite pojkigare färg!:)


Dra över glasyren på de kylda bakelserna och dekorera med nonpareller eller dylikt. Jag hade supersöta vita, silver och ljusröda nonpareller, som min lilla systerdotter Juliët 4år hämtade åt mig från Holland i somras. Finare kan det inte bli!
       

Mums filibabba! 





7 comments:

  1. Oj! Va fina! Hur ska jag hinna testa alla fina recept? Och vem ska äta dem? :) x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man ser till att man har tillräckligt med utrymme i frysen och på det viset efter att ha bakat alla dessa underbara resept, har man alltid ngt att bjuda gästerna på!;)

      Delete
  2. De var inte bara fina, utan de smakade även super! Kusinen tackar! :) kan gärna agera testsmakare i fortsättningen också..

    ReplyDelete
    Replies
    1. För all del kusin! Smaken var verkligen lyckad och förhoppningsvis blir dom ännu finare till frökens dop!:)

      Delete
  3. Ihania!! Nää oli mun suosikkeja lapsuudessa. Äiti osti aina läheisestä maitokaupasta, jos olin ollut oikein kilttinä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitoksia Sini! Sellaiset muistot ovat niitä parhaimpia! Meidän perheen suosikkeja ovat myös nämä leivokset.:) Kiva fiilis kun omat onnistuivat!

      Delete
  4. Hur långt på förhand kan man förbereda dessa? 2 dagar? eller kan man göra bottnarna och fylla dem senare?

    ReplyDelete